"By wierzyć w siebie,
muszę mieć kogoś,
kto we mnie wierzy"
S. Garczyński
Drogi nauczycielu!
Czasem warto przypomnieć sobie, jak pracować z uczniem, u którego stwierdzono specyficzne trudności w nauce.
Poniżej dekalogu znajdziesz objawy zaburzeń z poszczególnych przedmiotów.
DEKALOG dla nauczycieli
NIE
TAK
.
prof. dr hab. Marta Bogdanowicz
JĘZYK POLSKI
trudności w opanowaniu techniki czytania, tj. sylabizowanie, przekręcanie wyrazów, wolne lub nierówne tempo, pauzy, nieprawidłowe stosowanie interpunkcji;
niepełne rozumienie treści tekstów i poleceń;
mały zasób słownictwa;
opuszczanie, dodawanie, przestawianie liter;
błędy gramatyczne w wypowiedziach ustnych i pisemnych;
trudności w formułowaniu wypowiedzi pisemnych na określony temat;
mylenie liter podobnych kształtem „l”- „ł”, „b”-„d”, „w”- „m”;
opuszczanie drobnych elementów graficznych liter;
nieprawidłowe trzymanie przyborów do pisania;
wolne tempo pisania, męczliwość ręki;
niekształtne litery, słaba czytelność pisma;
nieumiejętność zagospodarowania przestrzeni kartki.
JĘZYKI OBCE:
trudności z zapamiętywaniem słówek;
trudności z zapamiętywaniem struktur gramatycznych;
trudności z budowaniem wypowiedzi ustnych;
trudności z rozumieniem i zapamiętywaniem tekstu mówionego;
trudności z odróżnianiem słów podobnie brzmiących;
błędy w pisowni ( zapisywanie wyrazów, tak jak je słyszy uczeń)
MATEMATYKA, FIZYKA, CHEMIA:
nieprawidłowe odczytywanie treści zadań tekstowych;
niepełne rozumienie treści zadań, poleceń;
trudności z wykonaniem działań na kartce;
trudności z wykonywaniem działań w pamięci;
trudności z zapamiętywaniem definicji, wzorów, tabliczki mnożenia;
problemy z opanowaniem terminologii;
błędne zapisywanie i odczytywanie liczb wielocyfrowych;
przestawianie cyfr ( np. 56- 65);
mylenie znaków działań, odwrotne zapisywanie znaków nierówności;
niski poziom graficzny wykresów;
trudności z przekształcaniem wzorów, zapisywaniem łańcuchów reakcji chemicznych.