Terapia Pedagogiczna w Gimnazjum nr1

 

 
 
 
 

"By wierzyć w siebie,

muszę mieć kogoś,

kto we mnie wierzy"

S. Garczyński

Drogi nauczycielu!

Czasem warto przypomnieć sobie, jak pracować z uczniem, u którego stwierdzono specyficzne trudności w nauce.

 

Poniżej dekalogu znajdziesz objawy zaburzeń z poszczególnych przedmiotów.

 

DEKALOG dla nauczycieli

NIE

  • Nie traktuj ucznia jak chorego, kalekiego, niezdolnego, złego lub leniwego.
  • Nie karz, nie wyśmiewaj w nadziei, że zmobilizujesz go do pracy.
  • Nie łudź się, że "sam z tego wyrośnie", "weźmie się w garść", "przysiądzie fałdów" lub że ktoś go z tego "wyleczy".
  • Nie spodziewaj się, że kłopoty ucznia pozbawionego specjalistycznej pomocy ograniczą się do czytania i pisania i że skończą się w młodszych klasach szkoły podstawowej.
  • Nie ograniczaj uczniowi zajęć pozalekcyjnych, aby miał więcej czasu na naukę, ale i nie zwalniaj go od systematycznych ćwiczeń i pracy nad sobą.

 

TAK

  • Staraj się zrozumieć swojego ucznia, jego potrzeby, możliwości i ograniczenia, aby zapobiec pogłębianiu się trudności szkolnych i wystąpieniu wtórnych zaburzeń nerwicowych.
  • Spróbuj jak najwcześniej zaobserwować trudności ucznia: na czym polegają i co jest ich przyczyną. Skonsultuj problemy dziecka ze specjalistą (psychologiem, pedagogiem, logopedą, a w razie potrzeby z lekarzem).
  • Aby jak najwcześniej pomóc uczniowi
  • Bądź w kontakcie z poradnią, wykorzystuj wyniki badań i zalecenia specjalistów zawarte w opinii psychologiczno- pedagogicznej,
  • Ustal kontrakt pomiędzy tobą, rodzicami i dzieckiem, który określa reguły współpracy: dziecko uczyni odpowiedzialnym za pracę nad sobą, rodziców za pomaganie dziecku, a nauczyciela za bycie doradcą, Zaobserwuj podczas codziennych lekcji, co najskuteczniej pomaga dziecku,
  • Bądź w stałym kontakcie z jego pedagogiem terapeutą i korzystając z jego wskazań włączaj do zajęć dydaktycznych potrzebne dziecku ćwiczenia. Opracuj program indywidualnych wymagań wobec ucznia, dostosowany do jego możliwości i wkładu pracy. Oceniaj go na podstawie odpowiedzi ustnych i treści prac pisemnych. Nie karz mu głośno czytać przy całej klasie. Pozwól mu korzystać ze słownika i daj więcej czasu na zadania pisemne. Dyktanda i prace pisemne oceniaj jakościowo (opisowa ocena błędów) pod warunkiem systematycznej pracy, znajomości reguł ortografii i korekty błędów w zeszytach.
    Nagradzaj za wysiłek i pracę, a nie za jej efekty.
  • Bądź życzliwym, cierpliwym przewodnikiem ucznia w jego problemach

.  

prof. dr hab. Marta Bogdanowicz

JĘZYK POLSKI

 

  • trudności w opanowaniu techniki czytania, tj. sylabizowanie, przekręcanie wyrazów, wolne lub nierówne tempo, pauzy, nieprawidłowe stosowanie interpunkcji;

  • niepełne rozumienie treści tekstów i poleceń;

  • mały zasób słownictwa;

  • opuszczanie, dodawanie, przestawianie liter;

  • błędy gramatyczne w wypowiedziach ustnych i pisemnych;

  • trudności w formułowaniu wypowiedzi pisemnych na określony temat;

  • mylenie liter podobnych kształtem „l”- „ł”, „b”-„d”, „w”- „m”;

 

  • opuszczanie drobnych elementów graficznych liter;

  • nieprawidłowe trzymanie przyborów do pisania;

 

  • wolne tempo pisania, męczliwość ręki;

  • niekształtne litery, słaba czytelność pisma;

  • nieumiejętność zagospodarowania przestrzeni kartki.

 

JĘZYKI OBCE:

 

  • trudności z zapamiętywaniem słówek;

  • trudności z zapamiętywaniem struktur gramatycznych;

 

  • trudności z budowaniem wypowiedzi ustnych;

  • trudności z rozumieniem i zapamiętywaniem tekstu mówionego;

  • trudności z odróżnianiem słów podobnie brzmiących;

  • błędy w pisowni ( zapisywanie wyrazów, tak jak je słyszy uczeń)

 

MATEMATYKA, FIZYKA, CHEMIA:

 

  • nieprawidłowe odczytywanie treści zadań tekstowych;

  • niepełne rozumienie treści zadań, poleceń;

  • trudności z wykonaniem działań na kartce;

  • trudności z wykonywaniem działań w pamięci;

  • trudności z zapamiętywaniem definicji, wzorów, tabliczki mnożenia;

  • problemy z opanowaniem terminologii;

  • błędne zapisywanie i odczytywanie liczb wielocyfrowych;

  • przestawianie cyfr ( np. 56- 65);

  • mylenie znaków działań, odwrotne zapisywanie znaków nierówności;

  • niski poziom graficzny wykresów;

  • trudności z przekształcaniem wzorów, zapisywaniem łańcuchów reakcji chemicznych.

 

 

© 2013-2024 PRV.pl
Strona została stworzona kreatorem stron w serwisie PRV.pl